Zatrudnienie pierwszego pracownika, czyli "pierwsze koty za płoty"


Jeśli Twój biznes wkroczył na etap, gdy potrzebujesz pracownika, możesz sobie pogratulować!

Zazwyczaj oznacza to, że na brak zleceń i pracy nie możesz narzekać.


Owszem, możesz realizować wszystkie zlecenia we własnym zakresie, kosztem czasu, który mógłbyś/mogłabyś poświęcić na pozyskiwanie nowych klientów, rozwój firmy, marketing.

Jeśli prowadzisz firmę, wiesz, że są to dziedziny kluczowe dla rozwoju Twojego biznesu i musisz dbać o nie nieustannie, obok realizacji usługi, którą oferujesz. Realizacja zleceń nie może odbywać się kosztem jakości obsługi klienta, ani działań marketingowych.



Czy "Zosia Samosia" odnajdzie się w biznesie?


Większość właścicieli firm na początku swojej drogi biznesowej uważa, że bez ich bezpośredniego udziału we wszystkich działaniach firmy, ta nie przetrwa. Rzeczywiście bezpośrednie "doglądanie" biznesu jest ważne. Nadchodzi jednak moment, gdy - by dalej się rozwijać - część działań należy powierzyć pracownikowi lub firmie zewnętrznej.



Delegowanie zadań odpowiedzialnej osobie pozwala skupić się na aspektach kluczowych dla rozwoju firmy. Czy jednak zatrudnienie pracownika jest jedyną możliwością?


Jeśli nigdy jeszcze nie zatrudniałaś/zatrudniałeś pracownika i nie wiesz, jak się do tego zabrać, zastanów się, które działania chcesz i możesz zlecić innym? Przeanalizuj procesy w Twojej firmie, w jakich działaniach jesteś niezbędny/niezbędna, a jakie możesz zlecić komuś innemu.

Może okazać się, że niektóre działania możesz zlecić innym firmom lub freelancerom posiadającym działalność gospodarczą, z którymi rozliczać będziesz się za pomocą faktur. Zakres działań, jakie możesz delegować, jest szeroki, od księgowości zaczynając, a na telemarketingu kończąc. A jeśli potrzebujesz wsparcia biurowego, możesz rozważyć zatrudnienie wirtualnej asystentki, która pomoże Ci zorganizować efektywnie działanie biura. Jeśli boisz się, że nie posiadasz wystarczających środków finansowych, aby zatrudnić pracownika, zapoznaj się z możliwościami dofinansowania firmy ze środków unijnych.



Jednak jeśli zależy Ci na pracowniku, który będzie mocniej, niż pracownik firmy zewnętrznej,  zaangażowany w życie firmy, nic nie zastąpi zatrudnienia go u siebie.


Jakie formy zatrudnienia pracownika wybrać?

Istnieje wiele możliwych form zatrudnienia pracownika. Oto najczęściej wybierane:



  • Umowa o pracę, która dokładnie reguluje wzajemne obowiązki, a także daje stabilność zatrudnienia pracownikowi, co przekłada się na jego zaangażowanie w wykonywanych obowiązkach. Ciekawą odmianą tej formy jest telepraca, która umożliwia zatrudnienie pracownika pracującego zdalnie.
  • Umowa zlecenie - ta forma umowy cywilnoprawnej umożliwia zatrudnienie pracownika z dużą dozą swobody co do miejsca, czasu pracy i swobody wykonywania zlecenia. Ta forma zatrudnienia nie zapewnia jednak stabilności, zarówno pracodawcy, jak i zleceniobiorcy, gdyż łatwo zerwać taką umowę. Jeśli zależy Ci na pracowniku, który nie odejdzie z dnia na dzień, wybierz umowę o pracę.
  • Umowa o dzieło - w tym przypadku pracownik ma dostarczyć konkretny efekt swojej pracy, czy to materialny, czy niematerialny (strona www lub artykuł). Nie jest ważne, w jakich godzinach wykonuje dzieło, liczy się jego efekt.



Pamiętajmy, że wybranie określonej formy zatrudnienia pracownika rodzi szereg obowiązków prawno-księgowych dla pracodawcy. Zanim więc wybierzemy konkretną opcję, dobrze rozważmy wszelkie "za" i "przeciw" każdej z tych opcji.

W końcu, aby iść dalej, nie można stać w miejscu. Lepiej jest przetestować niewłaściwe rozwiązanie i wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość, niż nie podjąć żadnego działania.