Porozmawiaj z ekspertem
Porozmawiaj z ekspertem
Bogatsi o wiedzę, jak w praktyce wygląda rzeczywistość pandemiczna, wiemy, że najlepiej w niej radzą sobie te firmy, które potrafiły szybko zareagować na zmieniające się warunki prowadzenia biznesu i elastycznie odpowiedzieć wprowadzeniem nowych usług lub produktów, a także sprawnym zarządzaniem pracą. Istnieje oczywiście wiele branż, które niezależnie od dobrych chęci, mają duże trudności, jak turystyka, hotelarstwo, branża eventowa. Jednak wiele firm - które miały wypracowane stabilne modele funkcjonowania, sprzedaży, kontaktu z klientem – musiało dostosować się do nowej sytuacji.
Kilka lat temu nieliczni znali pojęcie „telepraca”, a praca zdalna kojarzyła się ze znajomym informatykiem, który mieszka na Teneryfie lub ewentualnie z copywriterką. Odkąd nastąpił pierwszy „lockdown”, praca zdalna wkroczyła szturmem na salony (dosłownie i w przenośni), kuchnie i pokoje. Firmy musiały sprostać dużym wyzwaniom logistyczno-technicznym, by zapewnić pracownikom najlepsze warunki pracy… w domu, dowiedzieć się, jak przeprowadzać zebrania zespołu, jak zadbać o dobrą łączność. Wielu pracodawców miało wreszcie okazję poznać całą rodzinę pracowników, gdy w kadr ekranu podczas spotkania na Zoomie wkraczał sześciolatek wołając „Tata, jeść”. Zarządzanie pracą zespołu, który w międzyczasie wstawia pranie i gotuje obiad, stało się trudniejsze, niż kiedykolwiek. Czy aby na pewno?
Podczas pracy zdalnej okazało się, że nie wszyscy pracownicy mają takie same warunki i narzędzia pracy, oprócz tego firmy musiały podjąć szereg decyzji dot. narzędzi, które ułatwią im pracę na odległość, wiążące się nierzadko z dodatkowymi kosztami. Dodatkowo, Ci, którzy działali stacjonarnie (np. sprzedając produkty) ekspresowo musieli przenieść swoje działania do sieci internetowej, z oddechem widma „być albo nie być” na karku. Niektórzy próbowali przeczekać ten trudny czas, lecz widząc, że muszą zmienić model działań, otwierają się na nowe możliwości i planują strategie firmy całkowicie od nowa.
Właśnie dla takich przedsiębiorstw, które potrzebują kapitału do wprowadzenia zmian, inwestycji w nowe urządzenia, Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje pomoc w postaci gwarancji spłaty części kapitału kredytów obrotowych i inwestycyjnych, co sprawia, że stają się one dostępne dla większej liczby przedsiębiorców. Najatrakcyjniejszą jej formą są gwarancje spłaty 80% kapitału, udzielane do kredytów obrotowych i inwestycyjnych w postaci gwarancji de minimis i COSME.
Pomimo tego, że nieco zatarła się granica tego, co prywatne, a pracowe, wielu szefów musiało znaleźć najlepszy sposób zarządzania zespołem w warunkach pandemicznych. Do tej pory nie wszyscy wrócili do swoich biur, a wielu łączy pracę zdalną z nadzorowaniem nauki zdalnej swoich dzieci. A mimo to, niektóre firmy niemal nie odczuwają kryzysu. Wynika to najczęściej z uprzywilejowanej (w obecnej sytuacji) branży: informatycznej, biotechnologicznej, programistycznej, ale także ze sposobu zarządzania i reagowania na zmiany, inwestycji w nowe technologie. Ci, którzy lepiej potrafią poradzić sobie ze zmianami, funkcjonują lepiej. Ci, którzy oddali swoim pracownikom większy wpływ na organizację swojej pracy, obserwują zwiększenie produktywności i większą inicjatywę wśród zatrudnionych.
Napisz do nas
Lista kategorii
Poznaj swoją ofertę kredytu!
Poznaj swoją ofertę kredytu!
Większość klientów wypełnia wniosek w 2 minuty. Ponad 90% otrzymuje odpowiedź w ciągu 24 godzin.
Bogatsi o wiedzę, jak w praktyce wygląda rzeczywistość pandemiczna, wiemy, że najlepiej w niej radzą sobie te firmy, które potrafiły szybko zareagować na zmieniające się warunki prowadzenia biznesu.
Bank Gospodarstwa Krajowego jest jedynym w swoim rodzaju bankiem, należącym do Skarbu Państwa, powołanym do tego, by wspierać inicjatywy gospodarczo-społeczne. Oferuje on szereg gwarancji i poręczeń, ułatwiających firmom uzyskanie wsparcia finansowego.
Pandemia COVID-19 przejdzie do historii jako przykład „czarnego łabędzia” – czegoś, co wydawało się niemożliwe, było całkowicie niespodziewane. Niewiele firm mogło się przygotować na to, co wydarzyło się w ostatnim roku, a jednak każda z nich musiała sobie poradzić…
W ramach Programu Pomocowego BGK zostały wprowadzone zmiany dot. kredytów z gwarancjami de minimis i COSME. Zmiany te obowiązują od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. i mają na celu zminimalizować negatywne skutki pandemii w rozwoju firm.
Lekarze, będący przedstawicielami zawodów dużego zaufania społecznego, mają łatwiejszy dostęp do kredytów. Mogą także skorzystać z preferencyjnych kredytów dla profesjonalistów, dotowanych z Unii Europejskiej, z gwarancją spłaty.
De minimis to rodzaj wsparcia publicznego, które przeznaczone jest dla firm w ramach pomocy publicznej. Z pomocy de minimis mogą skorzystać przedsiębiorcy małych oraz średnich firm, które kładą nacisk na szkolenia oraz nowe inwestycje.