Jedna firma, dwie marki. Czy to możliwe?


Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się na tym, czy zakładając firmę, mogą w jej ramach mieć dwie  marki (lub więcej).

Dla obeznanych z binzesem, odpowiedź na to pytanie nie sprawi żadnego problemu i należy od oczywistości. Problem w tym, że wokół tego zagadnienia narosło sporo mitów, dlatego postanowiliśmy się z nimi rozprawić.


Skorzystajmy z przykładu.  Pani Anna Kowalska, prowadząca kwiaciarnię „Różyczka” chciałaby, oprócz głównej działalności związanej z prowadzeniem kwiaciarni, oferować doradztwo w zakresie dekoracji ślubnych i wystroju sal pod nazwą "Piękne Wesele". Nie wie jednak, czy jest to możliwe z prawnego punktu widzenia. Obie usługi chciałaby prowadzić pod inną nazwą, a więc prowadzić dwie działalności w tym samym czasie. Jej znajomi utwierdzają ją w wątpliwościach, mówiąc, że działalność gospodarczą można prowadzić tylko w ramach jednej firmy. Jak jest w istocie?


Jedna firma, różne PKD

Uporządkujmy nieco ten temat. Poświęcimy uwagę jednoosobowej działalności, choć tematyka ta dotyczy także innych podmiotów gospodarczych. Przedsiębiorca, zakładający firmę, deklaruje zakres działań firmy, deklarując tzw. kody PKD, a więc zakres prowadzonej działalności. Podczas zakładania firmy warto zadeklarować znacznie więcej kodów PKD, powiązanych z działalnością, gdyś każde późniejsze dopisanie do rejestru kodów – wiąże się z dodatkowymi opłatami. Warto więc do tego tematu podejść z zaangażowaniem.

Kody PKD określają zakres możliwych działań. By poradzić sobie z tym, dość trudnym dla nowego przedsiębiorcy, zadaniem - warto przeanalizować wykaz kodów na stronie internetowej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można też skorzystać z wyszukiwarek kodów pokrewnych, dostępnych w Internecie.


Jedna firma, ale kilka marek

Jeśli zostaliśmy już przedsiębiorcą, możemy w ramach posiadanej firmy utworzyć nieskończenie wiele marek. Ograniczają nas czas i możliwości, a nie górny limit formalny.

Wspomniana pani Anna Kowalska może więc zajmować się nie tylko prowadzeniem stacjonarnym kwiaciarni, ale także dekoracją ślubną „Piękne Wesele”, kursami online „Zielony Domek” i dowolnymi działaniami, jakie zechce jeszcze podjąć. Ważne, by ich zakres odzwierciedlony był w zapisie PKD, a także, by we wszystkich tych działaniach było jasne, jaki podmiot gospodarczy realizuje wspomniane działania i jest właścicielem marek. Oznacza to, że we wszystkich założonych markach musi pojawiać się przejrzysta informacja - wskazująca na firmę Pani Anny.


Masz pomysł na kolejną markę?

Nie brak Ci kreatywności, zastanawiasz się jednak, czy posiadasz wystarczające finanse, by utworzyć nową markę? Zainteresuj się dofinansowaniami dla firm, w ramach których możesz uzyskać kredyt inwestycyjny lub obrotowy, z gwarancją jego spłaty przez Bank Gospodarstwa Krajowego, w ramach projektów unijnych.