Jak motywować pracowników, zanim się znudzą i odejdą do konkurencji?


Wyobraź sobie, że musisz napisać list motywacyjny do pracownika, który ma gorsze dni w firmie. Mimo zadowalającego wynagrodzenia myśli o zmianie pracodawcy. Pomyśl, jak ucieszyłaby się z niego Twoja konkurencja.


Zaczynasz list od imienia i co piszesz dalej? Dowiedz się, jak duże znaczenie ma feedback w firmie i dobra, które możesz zapewnić podwładnym.


 „Wszyscy potrzebujemy ludzi, którzy nas ocenią. Tak się rozwijamy”


To słowa Billa Gatesa, którymi powinni kierować się przedsiębiorcy i osoby zarządzające zespołami. Ken Blanchard, amerykański autor poradników o zarządzaniu, stwierdził, że „feedback to śniadanie mistrzów”. Przypomnij sobie ostatnie oceny pracownika. Jeśli rozmawiasz z nim tylko wtedy, gdy popełni błąd, może czuć, że jego inne pozytywne działania są bezcelowe, jeśli pomijasz je milczeniem.

Wymyśl sobie domek z kart. To Twoja firma, a karty to pracownicy. Regularne rozmowy z nimi i docenianie ich dobrze wykonanych prac sprawiają, że karty są stabilne. Brak pozytywnego feedbacku i zwracanie uwagi wyłącznie na omyłki skutkuje chwianiem się całej konstrukcji. Najważniejsze karty odchodzą – i ktoś inny buduje z nich biznes.


„Rozwój to wszystko (…) Kalafior to nic innego jak kapusta z wykształceniem”


Cytat XIX-wiecznego pisarza Marka Twaina jest aktualny do dziś. Zawodowa stagnacja jest źródłem frustracji pracownika. Odbija się na efektywności pracy, zwłaszcza jeśli zakres obowiązków jest mocno ograniczony, a zadania – powtarzalne.

Inwestuj w szkolenia pracownika, konferencje z prezentacjami branżowych liderów, webinary. Zachęcaj do poszukiwań interesujących kursów. Czy wiesz, że dzięki kredytowi ze wsparciem rządowym możesz finansować je przez co najmniej rok albo zakupić firmowy sprzęt? Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak tworzymy ofertę.

Dzięki rozwojowym godzinom finansowanym przez pracodawcę ścieżka pracownika jest pełna zaskakujących zakrętów. Jeśli ich brakuje – przypomina prostą i nudną drogę, którą codziennie się przechodzi bez emocji.


„Pracownicy w zespole są jak rodzina”


Minimalnie sparafrazowane zdanie Tima Ratha, eksperta od angażowania pracowników w życie firmy, mówią, jak ważne są dobre relacje w zespole. O ile nie zrodzisz na siłę przyjaźni, o tyle masz wpływ na pozytywną atmosferę. Kreuj ją zarówno uatrakcyjnioną przestrzenią, jak i benefitami dla pracowników – od poczęstunków w firmowej kuchni przez vouchery na okazje po firmowe integracje.