Dobre praktyki podczas rekrutacji pracowników


Jeśli udało Ci się już stworzyć ogłoszenie o pracę, a także zamieścić ofertę pracy w miejscach, gdzie trafią na nie kandydaci, połowę sukcesu masz już za sobą. Druga połowa, równie istotna, to selekcja zgłoszonych aplikacji rekrutacyjnych, rozmowy kwalifikacyjne i wyłonienie pracownika, który otrzyma posadę w Twojej firmie. Dobre praktyki podczas rekrutacji pracowników są tym, co odróżnia dobre firmy, od tych... trochę gorszych.

Rzecz, wydawałoby się, prosta. Ogólnie rzecz ujmując, proces rekrutacji do trudnych nie należy, jednak najlepszych pracodawców poznaje się po stylu, w jakim jest przeprowadzana rekrutacja. Aplikujący kandydaci, którzy wezmą udział w rozmowach, już od samego początku nawiązania kontaktu, wyrabiają sobie opinię na temat firmy. Opnia ta pozostanie z nimi, nierzadko, na długie lata. A jak mawia stare przysłowie... "góra z górą się nie zejdzie, ale człowiek z człowiekiem już tak". Zła opinia jednego kandydata może firmie mocno zaszkodzić, nawet po kilku latach od rekrutacji. Warto więc zadbać o komfort kandydatów i o jak najwyższe standardy podczas komunikacji z potencjalnymi pracownikami.


Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?


Oferta pracy

Temat tworzenia oferty pracy rozwijaliśmy szczegółowo w jednym z poprzednich artykułów. Przypomnimy więc tylko, że oferta pracy powinna zawierać wyczerpujące informacje na temat oczekiwań i wymagań w stosunku do przyszłego pracownika, a także opis firmy i obowiązki na danym stanowisku.

 

Pierwszy kontakt

Jeśli kandydaci aplikują za pomocą dokumentów, które przesyłają na naszą skrzynkę elektroniczną, postarajmy się ustawić odpowiednią automatyczną odpowiedź z podziękowaniem za udział w rekrutacji. Wielu z nich jest przyzwyczajonych do ciszy, jaka następuje po przesłaniu aplikacji, na pewno więc docenią (i zauważą) tego typu odpowiedź.


Kontakt telefoniczny

Zazwyczaj rozmowę poprzedza kontakt telefoniczny z kandydatem. Czasami w ten sposób zapraszany jest on/ona na osobiste spotkanie, dosyć często jednak wywiad telefoniczny poprzedza rozmowę "na żywo". Podczas rozmowy telefonicznej pamiętajmy o stworzeniu miłej atmosfery, opowiedzeniu kilku słów o firmie i poinformowaniu o etapach rekrutacji. Jeśli po tym etapie wiemy, że kandydat ne przechodzi do kolejnego etapu rekrutacji, poinformujmy go o tym, by nie czekał niepotrzebnie na kontakt.


Osobista rozmowa kwalifikacyjna

Atmosfera, jaka panuje podczas rozmowy, może dawać przedsmak atmosfery i kultury firmowej  w danym przedsiębiorstwie. Rozmowa kwalifikacyjna jest momentem, gdy oceniamy kandydata, ale on także ocenia nas i naszą firmę. Sprawmy, by po spotkaniu chciał pracować w naszej firmie - jeszcze bardziej, niż przed spotkaniem. Nie koloryzujmy jednak, trzymajmy się realiów, obiecujmy tylko to, co ma przełożenie na realia. Opowiedzmy o benefitach, pakiecie medycznym, itd.


Ponowny kontakt

Niezależnie od decyzji o zatrudnieniu, powinniśmy poinformować kandydata o naszej decyzji i w miarę możliwości uzasadnić ją. Poinformujmy kandydatów, dlaczego nie zdecydowaliśmy się na ich zatrudnienie. Informacja, że znaleźliśmy pracownika, który pracował na podobnym stanowisku, nie jest dla nikogo krzywdząca, a może ułatwić pogodzenie się z odmową. Natomiast przekazywanie informacji o zatrudnieniu jest chyba jednym z najprzyjemniejszych etapów rekrutacji. Kończy się poszukiwanie pracownika, ale zaczyna nowy etap: zatrudnienie.

 

Zatrudnij pracownika, korzystając ze wsparcia rządowego

Wiesz, że zatrudnienie pracownika sprawi, że Twoja firma zacznie się szybciej i dynamiczniej rozwijać, ale boisz się, że w pierwszych miesiacach zobowiązania pieniężne wobec nowego członka zespołu zachwieją równowagę finansową? Przeczytaj koniecznie artykuł, w którym piszemy o dofinansowaniach dla firmy i preferencyjnych kredytach obrotowych i inwestycyjnych.

 

Napisz do nas

Poznaj swoją ofertę kredytu!

Poznaj swoją ofertę kredytu!

Większość klientów wypełnia wniosek w 2 minuty. Ponad 90% otrzymuje odpowiedź w ciągu 24 godzin.

Bogatsi o wiedzę, jak w praktyce wygląda rzeczywistość pandemiczna, wiemy, że najlepiej w niej radzą sobie te firmy, które potrafiły szybko zareagować na zmieniające się warunki prowadzenia biznesu.

Pandemia COVID-19 przejdzie do historii jako przykład „czarnego łabędzia” – czegoś, co wydawało się niemożliwe, było całkowicie niespodziewane. Niewiele firm mogło się przygotować na to, co wydarzyło się w ostatnim roku, a jednak każda z nich musiała sobie poradzić…

W ramach Programu Pomocowego BGK zostały wprowadzone zmiany dot. kredytów z gwarancjami de minimis i COSME. Zmiany te obowiązują od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. i mają na celu zminimalizować negatywne skutki pandemii w rozwoju firm.

De minimis to rodzaj wsparcia publicznego, które przeznaczone jest dla firm w ramach pomocy publicznej. Z pomocy de minimis mogą skorzystać przedsiębiorcy małych oraz średnich firm, które kładą nacisk na szkolenia oraz nowe inwestycje.