Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci za fakturę?


Okazuje się, że nawet co druga firma czeka na uregulowanie faktur ponad 60 dni. Co ciekawe, wielu przedsiębiorców do tego typu opóźnień podchodzi ze zrozumieniem. Takie zatory płatnicze są groźne głównie dla małych i średnich firm, które szybko mogą utracić płynność finansową, ale mimo to często nie naciskają one swoich kontrahentów w kwestii uregulowania zaległych płatności. Boją się bowiem zerwania współpracy.


Co może przedsiębiorca, który czeka na opłacenie zaległych faktur?


Przypomnienie o fakturze


Często opóźnienie w płatności wynika z przeoczenia i błędu pracownika lub księgowej. Kiedy opóźnienie w płatności nie jest duże, można kontrahentowi przypomnieć się mailowo lub telefonicznie. Gdy takie wezwanie pozostaje bez odpowiedzi, wysyła się na ogół przedsądowe wezwane do zapłaty długu. Do listu warto dołączyć fakturę, której dana sprawa dotyczy.


Przedsądowe wezwanie do zapłaty


Przede wszystkim może wysłać wezwanie do zapłaty z informacją, że nieuregulowanie danej faktury lub faktur skończy się wpisaniem na listę dłużników w Biurze Informacji Gospodarczej BIG Info Monitor.

Okazuje się, że jest to skuteczna forma dyscyplinowania dłużników i zazwyczaj działa na nich mobilizująco. Firma, która zalega kilku kontrahentom z zapłatą, zwykle w pierwszej kolejności płaci za te faktury, w których przypadku zwłoka może skończyć się nieprzyjemnymi konsekwencjami, a więc np. wpisem do rejestru dłużników.


Sądowne rozstrzygnięcie problemu


Przedsądowe wezwanie do zapłaty często nie przynosi jednak oczekiwanego rezultatu. W niektórych przypadkach sprawa trafia ostatecznie do sądu. Tam przedsiębiorca może walczyć o należne mu pieniądze. Coraz więcej osób decyduje się przy tym na skorzystanie z elektronicznego postępowania upominawczego, a więc tzw. e-sądu. W tym przypadku wystarczy opisać dowody, nie trzeba ich nawet dołączać. Dłużnik otrzymuje wówczas drogą pocztową nakaz zapłaty i ma 14 dni na uregulowanie zaległych należności. Kiedy takiej faktury jednak nie zapłaci, wierzyciel otrzymuje klauzulę wykonalności  i może zwrócić się do komornika o zwrot danego długu.

Taka sprawa może się wprawdzie nieco przeciągnąć, ale to niekiedy jedyny sposób na odzyskanie należnych pieniędzy.


Kredyt obrotowy jako zabezpieczenie trudnej sytuacji finansowej firmy


Często proces uzyskania zapłaty za zaległe faktury jest czasochłonny. Jeśli nie płaci kluczowy klient, wystarczy kilka nieopłaconych faktur, by firma zaczęła borykać się z trudnościami finansowymi. W takim przypadku zalecamy nie tylko weryfikowanie klientów przed podjęciem współpracy i zabezpieczanie swoich interesów poprzez odpowiednio skonstruowane umowy, ale także pobieranie zaliczki na poczet wykonanej pracy. W oczekiwaniu na zapłatę zaległych faktur warto rozważyć wzięcie preferencyjnego kredytu na bieżące wydatki, który pozwoli firmie przetrwać najgorszy czas - do momentu uzyskania zaległych należności.